Dışişleri Memurlarının Yurtdışı Sürekli Görevlere Atanması Hakkında Yönetmelik
1 Mart 2011 SALI
|
Resmî Gazete
|
Sayı : 27861
|
YÖNETMELİK
|
||
Dışişleri Bakanlığından:
DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI MEMURLARININ YURTDIŞINA SÜREKLİ GÖREVLE
ATANMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı, Dışişleri Bakanlığı memurlarının yurtdışına
sürekli görevle atanmasına ilişkin esas ve usulleri belirlemektir.
(2)
Bu Yönetmelik, Dışişleri Bakanlığında görev yapan ve yurtdışına sürekli
görevle atanabilecek nitelikteki meslek memurlarını, konsolosluk ve
ihtisas memurlarını, hukuk müşavirlerini, danışmanları, uzman
müşavirleri, mali hizmetler uzmanlarını ve merkez memurlarını kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, 7/7/2010 tarihli ve 6004 sayılı Dışişleri Bakanlığının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 3, 11, 12, 14, 16 ve 19 uncu
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında,
a)
Ana atama kararnamesi: Bu Yönetmelik kapsamına giren memurlardan en az
ellisinin Bakanlık merkez teşkilatından yurtdışına, bir dış
temsilcilikten diğer bir dış temsilciliğe veya yurtdışından merkez
teşkilatına atandığı müşterek kararları,
b) Bakan: Dışişleri Bakanını,
c) Bakanlık: Dışişleri Bakanlığını,
ç) Bakanlık Komisyonu: 6004 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasında tanımlanan komisyonu,
d)
Dış temsilcilik: Dışişleri Bakanlığının yurtdışı teşkilatını oluşturan
diplomatik temsilcilikler ile konsolosluk temsilciliklerini,
e) Konsolosluk ve ihtisas memuru: 6004 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasında statüsü belirlenmiş memurları,
f) Mahrumiyet bölgesi: Dış temsilcilik gruplandırmasında son üç grupta yer alan temsilcilikleri,
g) Merkez: Bakanlık merkez teşkilatını,
ğ) Meslek memuru: 6004 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında statüsü belirlenmiş memurları,
h) Misyon şefi: Dış temsilciliğin en üst amirini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Bakanlık Memurlarının Yurtdışına Sürekli Görevle Atanmalarına
İlişkin Genel Esaslar
Atamalara ilişkin genel ilkeler
MADDE 4 – (1) Yurtdışı atamaya tabi memurların herhangi bir dış temsilciliğe atanmaya hazırlıklı olmaları gerekir.
(2)
Atamalarda hizmet gerekleri öncelikli olarak değerlendirilir ve görevin
en iyi ve en verimli şekilde yerine getirilmesi göz önünde
bulundurulur. Memurun görev motivasyonu, mesleki kabiliyet ve
birikimleri ile disiplin durumu, temsil yeteneği, önceki görevleri ve
görev yerleri de atamalarda değerlendirilir.
(3)
Atamalarda, Bakanlık Komisyonunun takdiri esas olmakla birlikte,
memurların tercihleri de imkanlar ölçüsünde göz önünde bulundurulur.
(4)
Bakanlığın, hizmet gerekleri doğrultusunda bir memuru görev yaptığı dış
temsilcilikten diğer bir dış temsilciliğe herhangi bir zamanda atama
yetkisi ile 9 uncu madde hükümleri saklı kalmak üzere, yurtdışına
atanmış memurların görev sürelerini atandıkları dış temsilcilikte
tamamlamaları esastır.
(5)
Bakanlık, belirli coğrafi bölgeler, ülkeler, yabancı diller veya
mesleki alanlar üzerinde uzmanlaşmayı ve mahrumiyet bölgelerinde görev
yapılmasını teşvik etmek amacıyla, memurların ilgili temsilciliklerde
görev almalarını ve gerekli hallerde görev sürelerinin uzatılmasını
teminen gerekli düzenlemeleri yapar. Bakanlık Komisyonu, görev
sürelerinin ne kadar uzatılacağına karar verirken, hizmet gerekleri
öncelikli olmak üzere, memurun görev ve uzmanlaşma motivasyonu ile
mevcut ve/veya müteakip görev yerlerindeki mahrumiyet koşullarının
derecesini ve bu görev yerlerinde geçirilen veya geçirilecek süreleri
dikkate alır.
(6)
Memurların, yurtdışına sürekli görevle atanabilmeleri için askerlik
hizmetini yapmış ya da askerlik hizmetinden muaf tutulmuş olmaları
gerekir.
(7) Aday memurlar yurtdışına sürekli görevle atanamaz.
Atama tercih formları
MADDE 5 – (1)
Merkezden yurtdışına veya bir dış temsilcilikten diğer bir dış
temsilciliğe ana atama kararnamesi ile atanması öngörülenlere, atama
yapılması öngörülen dış temsilcilikleri gösteren liste ile birlikte
atama tercih formu gönderilir.
(2) Kendisine atama tercih formu ve liste gönderilmiş olması, memurun muhakkak surette dış göreve atanacağı anlamına gelmez.
Yurtdışına sürekli görevle atanacak memurların sağlık durumu
MADDE 6 – (1) Yurtdışına sürekli görevle atanacak memurların her türlü iklim şartında görev yapabilmesi esastır.
(2)
Bakanlık Komisyonunca gerekli görülen hallerde, yurtdışına sürekli
görevle atanması öngörülen memurlardan, fiziksel veya psikolojik
durumlarına ilişkin olarak tam teşekküllü devlet hastanelerinden
alacakları sağlık raporunu Bakanlığa ibraz etmeleri istenebilir.
Dış temsilciliklerin gruplandırılması ve bölgelere ayrılması
MADDE 7 –
(1) Bakanlığın yurtdışı teşkilatını oluşturan temsilcilikler,
diplomatik veya konsüler nitelikleri, bulundukları ülke veya
şehirlerdeki asayiş, güvenlik, sağlık, eğitim, iskân, lojman, sosyal
yaşam, temel ihtiyaçlara erişim, iklim ve buna benzer yaşam koşulları
dikkate alınarak derecelendirilmek suretiyle Bakanlık Komisyonunca altı
kategoriye kadar gruplandırılır. Oluşturulan gruplar, bir genelge ile
tüm teşkilata ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına duyurulur.
Yurtdışı teşkilatında sürekli görev süreleri
MADDE 8 – (1)
Meslek memurları, konsolosluk ve ihtisas memurları, hukuk müşavirleri
ve danışmanların yurtdışı teşkilatındaki nizami görev süreleri dört
yıldır. Bu memurların yurtdışındaki görev süreleri beşinci yıla
uzatılabilir. 4 üncü maddenin beşinci fıkrası ve 9 uncu maddedeki
hükümler ile hizmetin gerektirdiği diğer istisnalar saklıdır.
(2)
Yurtdışında birinci sınıf başkonsolosluk haricinde misyon şefliği
yapmakta olan büyükelçiler birinci fıkra kapsamına dâhil değildir.
(3) Uzman müşavirlerin yurtdışı görev süreleri, hizmetin gerektirdiği istisnalar dışında en çok dört yıldır.
(4)
Mali hizmetler uzmanları ve merkez memurlarının birinci yurtdışı
sürekli görev süresi üç yıldan, ikinci yurtdışı sürekli görev süresi ise
dört yıldan fazla olamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Memuriyet Kategorileri İtibarıyla Atamalara İlişkin Özel Hükümler
Yurtdışına sürekli görevle ilk kez atanan meslek memurları
MADDE 9 – (1) Yurtdışına sürekli görevle ilk kez atanan meslek memurlarının görev süreleri kural olarak beş yıldır.
(2)
Yurtdışına sürekli görevle ilk kez atanan meslek memurlarının beş
yıllık görev sürelerinin iki yılını mahrumiyet bölgesinde geçirmeleri
gerekir. Talepleri halinde, bu memurların mahrumiyet bölgesindeki görev
süreleri, diğer bölgelerdeki görev süresi değişmeksizin, üçüncü yıla
uzatılabilir.
Konsolosluk ve ihtisas memurları
MADDE 10 – (1)
Konsolosluk ve ihtisas memurları yurtdışına birinci veya ikinci
çıkışlarından birinde mahrumiyet bölgesinde yer alan bir temsilciliğe
atanır.
Hukuk müşavirleri
MADDE 11 – (1) Hukuk müşavirlerinin, öncelikli olarak Başkonsolosluklarda görevlendirilmeleri esastır.
Mali hizmetler uzmanları ve merkez memurları
MADDE 12 –
(1) Mali hizmetler uzmanları ve merkez memurları, yurtdışı sürekli
görevlere 6004 sayılı Kanunun 11 inci maddesi hükümlerine göre atanır.
(2)
Yurtdışına sürekli göreve atanabilmek için merkez teşkilatında
geçirilmesi gereken hizmet sürelerinin hesaplanmasında, merkezde
sözleşmeli statüde geçirilen süreler de dikkate alınır. Ücretsiz izinli
olarak geçirilen süreler ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 72
nci maddesine göre izinli olarak geçirilen süreler, yurtdışına
atanabilmek için gerekli olan hizmet süresini kesintiye uğratmaz. Ancak
bu süreler merkez teşkilatındaki fiili hizmet süresinin hesaplanmasında
dikkate alınmaz.
(3)
Bakanlık, mali hizmetler uzmanları ve merkez memurlarının yurtdışına
atanmalarına, bu memuriyet kategorilerinin birini veya her ikisini
kapsayacak şekilde en fazla üç yıllık bir süre için ara verebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Her ikisi de Bakanlık mensubu olan evli memurların atanmasına ilişkin esaslar
MADDE 13 – (1)
Her ikisi de Bakanlık mensubu olan evli memurların, eşlerden birinin
aynı temsilcilikte misyon şefi olmaması kaydıyla, yurtdışı sürekli
göreve, hizmet gereklerinin elverdiği ölçüde, aynı evde yaşamalarına
imkan verecek şekilde atanmaları hususu öncelikli olarak dikkate alınır.
Yurtdışı sürekli göreve engel teşkil eden hususlar
MADDE 14 –
(1) Durumlarının aşağıda sayılanlardan en az birine uyduğu Bakanlık
Komisyonunun teklifi üzerine Bakan onayıyla tespit edilen Bakanlık
memurlarından, yurtdışı görevde olanlar kalan görev süreleriyle bağlı
kalınmaksızın merkeze alınır, merkezde olanlar yurtdışına sürekli
görevle atanmaz.
a) Yurtdışı görevde devletin itibarını zedeleyecek şekilde borç bırakanlar.
b) Devletin güvenlik ve itibarı ile görev haysiyetini zedeleyici davranışta bulunanlar.
c) Hürriyeti bağlayıcı ceza gerektiren bir suç isnadı nedeniyle haklarında ceza kovuşturması yürütülenler.
ç) Yurtdışı görevin gerektirdiği temsil, hizmet ve görev gereklerini yerine getirmeyen veya getiremeyecek olanlar.
d) Görevin gerektirdiği mesleki bilgi ve yeterlik ile yabancı dil bilgisi bakımından yetersiz kalanlar.
(2)
Durumları aşağıda sayılanlardan en az birine uyduğu Bakanlık
Komisyonunun teklifi üzerine Bakan onayıyla tespit edilen Bakanlık
memurlarından; yurtdışı görevde olanlar kalan görev süreleriyle bağlı
kalınmaksızın merkeze alınabilir, merkezde olanlar yurtdışı sürekli
göreve atanmayabilir.
a) Haklarında yürütülen disiplin soruşturması kapsamında hazırlanan raporda merkeze alınması yönünde kanaat bulunanlar.
b) Kamu Görevlileri Etik Sözleşmesine aykırı davrananlar.
c)
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 125 inci maddesi çerçevesinde son
iki yıl içerisinde birden fazla disiplin cezası alanlar.
(3)
Yurtdışı sürekli göreve engel teşkil eden durumun ortadan kalktığı
Bakanlık Komisyonunun teklifi üzerine Bakan onayıyla tespit edilir.
Atama engelini oluşturan nedenin kendiliğinden ortadan kalkması halinde,
atanamama kararı Bakanlık Komisyonunca resen veya ilgili memurun yazılı
talebi üzerine kaldırılır.
(4)
Ceza kovuşturması nedeniyle merkeze alınanlardan, kovuşturma sonucunda
haklarında mahkûmiyet kararı verilmeyenlerin, merkeze alınmadan önce
görev yaptıkları temsilcilik ile aynı grupta yer alan bir temsilcilikte
kalan görev sürelerini tamamlamaları sağlanır. Tamamlanacak sürenin iki
yıldan az olması halinde, bu süre müteakip yurtdışı görev süresine
eklenebilir. Bu memurların kovuşturma sürecinde merkezde geçirdikleri
süre müteakip yurtdışı ataması öncesinde merkezde geçirilmesi gereken
süreden sayılır.
(5)
Haklarında ceza soruşturması başlatılan memurların yurtdışına sürekli
görevle atanmaları veya atanmış bulunanların görevlerine başlamaları,
Bakanlık Komisyonunun teklifi ve Bakan onayı ile soruşturmanın
sonuçlanmasına kadar askıya alınabilir.
Atamalarla ilgili yükümlülük ve müeyyideler
MADDE 15 – (1) Memurlar atandıkları yurtdışı görevlere gitmekle yükümlüdürler.
(2)
Atandıkları görev yerlerine gitmemek yönündeki talepleri idare
tarafından kabul edilen memurlardan; yurtdışında sürekli görevli
bulunanlar merkeze alınır, merkezde görevli bulunanların ise yurtdışına
ataması yapılmaz. Bu memurların merkezdeki görev sürelerinin iki yıla
kadar uzatılması esastır. Bu memurlar, merkezdeki ilave görev
sürelerinin sonunda, kural olarak, gitmedikleri görev yeri ile aynı
temsilcilik grubunda yer alan bir başka temsilciliğe atanır.
(3)
Mali hizmetler uzmanları ile merkez memurlarından; atandıkları görev
yerlerine gitmemek yönündeki talepleri idare tarafından kabul edilenler,
kendi istekleriyle merkeze dönenler veya 14 üncü madde çerçevesinde
merkeze alınanlar kazanmış oldukları yurtdışına sürekli görevle atanma
hakkını kullanmış sayılır. Bunlardan ilk hakları çerçevesinde yurtdışına
atanmış bulunanlar, merkez teşkilatında en az yedi yıl kesintisiz ve
fiili hizmet süresi sonrasında ikinci haklarını kullanmak için müracaat
edebilirler.
Temsilciliğin bulunduğu grubun değişmesi
MADDE 16 –
(1) Görev yapılan temsilciliğin temsilcilik gruplandırmasında üst gruba
çıkarılması halinde, bu temsilcilikte geçirilen süreler temsilciliğin
bulunduğu eski grupta geçirilmiş sayılır. Bu madde, temsilcilik
gruplandırması ile bağlantılı mali haklardan yararlanmaya devam
edilebilmesi için bir hak oluşturmaz.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 17 –
(1) 6/9/2005 tarihli ve 25928 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Dışişleri Bakanlığı Personelinin Yurtdışı Görevlere Atanmasına İlişkin
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Meslek memurluğuna geçen hukuk müşavirleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
6004 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi çerçevesinde meslek memuru
statüsüne geçmiş olan hukuk müşavirleri, meslek memurları ile aynı atama
ilkelerine tabi olur. Bu memurların, meslek memurluğu statüsüne
geçişlerini müteakip en geç ikinci yurtdışı sürekli görevleri
çerçevesinde, dış temsilcilik gruplandırmasında mahrumiyet bölgesinde
yer alan bir temsilcilikte en az iki yıl süreyle görev yapmaları
esastır.
(2)
6004 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi çerçevesinde meslek memuru
statüsüne geçmemiş olan hukuk müşavirleri, bu Yönetmeliğin 11 inci
maddesinin kapsamı dışındadır.
Konsolosluk ve ihtisas memurluğuna geçmemiş olanlar
GEÇİCİ MADDE 2 –
(1) 6004 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesi çerçevesinde konsolosluk
ve ihtisas memuru statüsüne geçmemiş olan idari memurlar, bölge ve
yabancı dil uzmanları ile haberleşme teknik personeli konsolosluk ve
ihtisas memurları ile aynı atama ilkelerine tabi olur.
Merkez memurlarının atanmaları
GEÇİCİ MADDE 3 –
(1) 6004 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesinde yurtdışı sürekli
görevlere atanabilmek için öngörülen fiili hizmet sürelerinin
hesaplanmasında, Bakanlıkta sözleşmeli statüde geçirilen süreler de
dikkate alınır. Ücretsiz izinli olarak geçirilen süreler ile 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 72 nci maddesine göre izinli olarak geçirilen
süreler fiili hizmet süresinin hesaplanmasına dahil edilmez.
(2)
6004 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası
çerçevesinde yurtdışına atanacak merkez memurlarının atanma sırasının
belirlenmesinde öncelikli olarak Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi
Seviye Tespit Sınavından alınmış olan puanlar dikkate alınır. Bu
puanların eşit olması halinde, Bakanlıktaki fiili hizmet süresi dikkate
alınır. Bu fıkra çerçevesinde yurtdışına atanabilecek niteliklere sahip
olan merkez memurlarının listesi yıllık bazda oluşturulur. İlan edilen
listeler üzerinde güncelleme gerektiren durumlar bir sonraki yılın
listesi hazırlanırken dikkate alınır.
(3)
6004 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesinin dördüncü fıkrası
çerçevesinde yurtdışına atanacak merkez memurlarının atanma sırasının
belirlenmesinde puanlama yöntemi kullanılır.
a) Puanlama yöntemi aşağıdaki unsurlardan oluşur:
1) Adayların başarılı yüksek öğrenim gördüğü her yıl için birer puan.
2) Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından alınan her beş not için bir puan.
3)
Fiili hizmet süresi bakımından, lise veya daha alt düzeyde bir öğretim
kurumu mezunları için yirmi, yükseköğretim mezunları için on beş yıldan
sonraki her yıl için birer puan.
4) Yurtdışında sözleşmeli personel statüsünde geçirilmiş hizmet sürelerinin her yılı için bir eksi puan.
5)
Alınan disiplin cezalarından her uyarma için bir, her kınama için iki,
her aylıktan kesme için dört ve her kademe ilerlemesinin durdurulması
için altı eksi puan.
b)
Bu fıkra çerçevesinde yurtdışına atanabilecek niteliklere sahip olan
merkez memurlarının listesi yıllık bazda oluşturulur. İlan edilen
listeler üzerinde ilgili personelin puanlamaları ile bağlantılı olarak
güncelleme gerektiren durumlar bir sonraki yılın listesi hazırlanırken
dikkate alınır.
c)
Mülga 4009 sayılı Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında
Kanuna göre daha önce yurtdışı teşkilatında ataşe yardımcısı olarak
görev yapmış memurlar için aynı puanlama yöntemiyle ayrı bir liste
oluşturulur. Bu listede yer alan memurlar, 6004 sayılı Kanunun geçici 5
inci maddesinin dördüncü fıkrasına göre yurtdışına atanabilecek son
memur grubunu oluşturur. Bu listede ismi yer alanlardan Kamu Personeli
Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavında son iki sene içerisinde (C)
düzeyinde başarılı olmuş bulunanlar, dış temsilcilik gruplandırmasında
son üç grupta yer alan temsilciliklere sürekli görevle atanabilir.
(4)
İkinci ve üçüncü fıkralar çerçevesinde bir yılda en fazla on merkez
memuru yurtdışı teşkilata sürekli görevle atanabilir. Bu sayıyı ihtiyaca
binaen üç katına kadar artırmaya Bakanlık Komisyonunun teklifi üzerine
Bakan yetkilidir. 6004 sayılı Kanunun 11 inci maddesi ile geçici 5 inci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde yurtdışına atanacakların sayısı,
bu üst sınırla bağlı kalınmaksızın, ihtiyaçlar doğrultusunda, Bakanlık
Komisyonunun teklifi üzerine Bakan onayıyla belirlenir.
(5)
6004 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesinin üçüncü ve dördüncü
fıkralarına göre yurtdışına atanacaklar için belirlenen kontenjan
çerçevesinde, aynı geçici maddenin üçüncü fıkrasına göre
atanabileceklere öncelik verilir.
(6)
Fiili hizmet sürelerinin hesaplanmasında, atamanın yapılacağı yıldan
önceki yılın 31 Aralık tarihinden önceki süreler dikkate alınır.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Dışişleri Bakanı yürütür.
|